Doen we een share, like en winactie?
Nee. Ik begin niet aan een share, like en winactie voor mijn klanten.
In de eerste plaats omdat het niet is toegestaan door Facebook, maar ook omdat het uiteindelijk niet effectief is en ten derde omdat het ervoor zorgt dat er eindje besluit minder mensen je berichten lezen… Hoe dat zit? Bijgaande artikel legt de regels ook even haarfijn uit: Winacties op Facebook. En nee hoor, ik rapporteer je echt niet als je het wel doet: je straft jezelf al voldoende 😀
Niet toegestaan?
Facebook probeert spam in tijdlijnen voor de gebruikers te vermijden, en door te delen ben jij degene die juist voor de spam zorgt. Hierdoor kunnen mensen jouw merk juist als ‘vervelend’ ervaren, omdat ze diezelfde – voor hun niet-relevante – actie steeds voorbij zien komen. Het delen van berichten mag dus nooit als verplichting gelden bij welke actie dan ook op Facebook! En ook nog dit: als een deler geen Facebook-vriendje is van de pagina-eigenaar en diegene zijn/haar tijdlijn op privé heeft staan, kan niemand controleren of het wel gedeeld is. Iemand die niet in die tijdlijn kan, ziet dan dit:
Niet effectief?
De likers die je dan wint met zo’n share, like en winactie staan weliswaar heel leuk, maar zetten totaal geen zoden aan de dijk. Ze hebben, op die ene actie na, voor het grootste gedeelte geen binding met jouw zaak en zijn zodoende ook niet de juiste ambassadeurs voor jou. Ze hebben alleen, omdat het moest voor die ene actie, voor jou gekozen. Niet voor je producten of je diensten. De kans dat deze mensen ook echt blijven plakken voor de rest van je berichten is maar heel klein.
Minder bezoekers?
Facebook meet ook nog eens hoeveel van jouw volgers betrokken zijn bij je pagina. Dit heeft niets, maar dan ook werkelijk niets te maken met het aantal likers van je pagina. Die betrokkenheid, het reageren op je berichten, het bekijken van je pagina etc. heet edgerank in Facebook-taal. Edgerank bepaalt in welke mate jouw berichten getoond worden in de tijdlijn van jouw volgers. Met andere woorden: heb je een lage betrokkenheid op je pagina, dan worden je berichten minder vaak vertoond.
En onthoud: het aantal likers van je pagina zegt niets over de populariteit van je merk. Voor échte likers en een grote betrokkenheid zorg je voor inhoudelijk kloppende, informatieve of leuke berichten, waarin je laat zien waar jouw bedrijf voor staat 😉
Wil je meer weten, dan neem je natuurlijk even contact op, want er zijn zát manieren om op socials wel leuke acties te lanceren, die daarnaast ook nog eens zorgen voor betrokkenheid. Echt waar.